Zamknij
REKLAMA

„Kolejowe dożynki” - otwarcie linii Sierpc – Brodnica

00:48, 01.04.2021 | opr. red.
REKLAMA

Uroczysty wjazd pierwszego pociągu przez bramę triumfalną. Widoczny udekorowany parowóz Ty 23. Ze zbiorów Narodowego Archiwum Cyfrowego

 

Była niedziela, 24 października 1937 r. Do Sierpca przyjechało wielu dygnitarzy, przedstawicieli władz państwowych, wojskowych, duchowieństwa. Okazja była nie byle jaka. Otwierano nową linię kolejową Sierpc – Brodnica.

 

W gazecie ,,Dzień Pomorza" z wtorku, 26 października 1937 r., w artykule „Pomorze zbliżyło się do Mazowsza” ukazała się obszerna relacja z tego wydarzenia.

 

55 km linii kolejowej

fot. Dzień Pomorza 26.10.1937

W uroczystości wzięli m.in. udział minister komunikacji Juliusz Ulrych, prezes Najwyższej Izby Kontroli gen. Jakub Krzemiński, wicemarszałek Senatu Jerzy Barański, wicemarszałek Sejmu Bohdan Podoski, podsekretarz stanu w ministerstwie przemysłu i handlu Mieczysław Sokołowski, podsekretarz stanu w ministerstwie komunikacji Julian Piasecki, przedstawiciele władz wojskowych z dowódcą okr. korpusu Warszawa gen. Mieczysławem Trojanowskim i dowódcą okr. korpusu pomorskiego gen. Wiktorem Thommée, przedstawiciele władz administracyjnych z wicewojewodą warszawskim Mieczysławem Myślińskim na czele, mieszkańcy Sierpca i okolic.

 

 

 

 

 

Nowa linia od Sierpca do Brodnicy liczy 55 km długości. Koszt budowy jednego kilometra wraz z urządzeniami stacyjnymi i dojazdami wynosi 150 tysięcy zł. Poczynając od Rypina w kierunku Brodnicy linia biegnie w terenie falistym, to też przy budowie jej zaszła konieczność wykonania szeregu głębokich przekopów, wysokich nasypów oraz kilku mostów i przepustów. M.in. wybudowano dwa większe mosty jeden na rzece Skrwie pod Sierpcem, drugi na Drwęcy pod Brodnicą.

Burmistrz Sierpca Jan Zugaj w imieniu miejscowego społeczeństwa podkreślił gospodarcze znaczenie nowej inwestycji kolejowej dla Sierpca i jego okolic, zaznaczając, iż w ostatnich latach ruch budowlany w mieście wzrósł 10-ciokrotnie” - napisano w ,,Dniu Pomorza".

Dzień Pomorza z 26.10.1937 r.

fot Dzień Pomorza 26.10.1937 r.

 

Aktu poświęcenia linii dokonał ks. biskup dr Stanisław Okoniewski w szatach pontyfikalnych.

 

Uroczyste poświęcenie linii kolejowej przez biskupa chełmińskiego Stanisława Okoniewskiego. Widoczni również m.in. minister komunikacji Juliusz Ulrych oraz wiceminister komunikacji Julian Piasecki

Połączyliśmy dwie dzielnice

Przemówienie ministra Ulrycha wygłoszone podczas uroczystości otwarcia linii kolejowej Sierpc – Brodnica:

Dzień Pomorza z 26.10.1937 r.

„Jesteśmy na swoim święcie kolejowym, na dożynkach kolejowych, które święcimy rok rocznie jesienią otwierając nowe środki komunikacyjne. Otworzyliśmy w tym roku port w Płocku, który jest środkiem komunikacji wodnej, otworzyliśmy most drogowy we Włocławku, otwieramy dziś tę linię kolejową. Jest potrzebą na pewno tutaj wszystkich zebranych, ażeby tej linii kolejowej nadać głębszy wyraz, bo przecież ta linia połączyła dwie odrębne dzielnice, które kiedyś zostały rozdzielone polską bezsiłą i siłą sąsiadów. Dziś połączyliśmy na nowo te dwie dzielnice Mazowsze i Pomorze, a nowa linia kolejowa to symbol polskiego dążenia do siły, która zależy jedynie i wyłącznie od nas samych i potężnieje z roku na rok."

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(opr. red.)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze
REKLAMA
REKLAMA

komentarz (0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

REKLAMA
0%