Wiosną ubiegłego roku Szkoła Podstawowa w Gójsku gościła uczniów i nauczycieli z Włoch i Turcji w związku z realizacją projektu „Active citizens for active Europe”, w ramach programu ERASMUS +. W październiku młodzież z trzech krajów spotkała się w miasteczku Fossacesia we Włoszech, teraz przyszła kolej na rewizytę w Turcji.
W dniach 22 – 27 kwietnia 2018r. 16-osobowa grupa uczniów i nauczycieli odbyła podróż do jednego z największych miast w Turcji – Stambułu. Było to ostatnie z przewidzianych w projekcie spotkań dzieci i młodzieży.
Turecki Dzień Dziecka
Program wizyty był niezwykle bogaty. Pierwszy dzień pobytu – 23 kwietnia jest w Turcji Narodowym Dniem Dziecka, a sposób obchodzenia tego święta jest inny niż w Polsce. Dzieci przychodzą do szkoły w pięknych kostiumach (uczniowie każdej klasy w innych) i rozpoczyna się barwna parada – dzieciaki maszerują ulicami miasta przy wtórze radosnej muzyki. Następnie, po powrocie do szkoły, rozpoczyna się prezentacja tańców regionalnych i nowoczesnych. Do tej prezentacji zaproszeni zostali również Polacy i Włosi.
24 kwietnia, szczególnie dla polskiej delegacji, był dniem wyjątkowym – tureccy przyjaciele zorganizowali wycieczkę do położonego niedaleko Stambułu Polonezkoy, czyli Adampola – polskiej osady założonej w marcu 1842 r. przez księcia Adama Czartoryskiego. Obecnie w osadzie mieszka wciąż kilkudziesięciu Polaków lub osób polskiego pochodzenia, jest też stary cmentarz, gdzie spoczywają szczątki pierwszych osadników i ich potomków oraz polski kościół. W Adampolu serdecznie przyjął nas wójt gminy Fryderyk Nowicki, który opowiedział nam o polskiej wsi i jej mieszkańcach oraz ich kontaktach i związkach z Ojczyzną i rodakami – w Adampolu bywało wielu znanych Polaków. Ciekawostką jest, że na funkcję wójta zawsze wybierany jest Polak, pomimo, że obecnie większość mieszkańców Adampola stanowią już Turcy. W Polonezkoy znajduje się też huta szkła artystycznego, gdzie zobaczyliśmy technologię produkcji szkła oraz uczestniczyliśmy w warsztatach, podczas których samodzielnie wykonywaliśmy szklane ozdoby.
Kolejne dni były wypełnione ciekawymi zajęciami w szkole tureckiej – m.in. uczestniczyliśmy w warsztatach malowania na wodzie - starej tureckiej techniki marmurkowania papieru (tzw. marbling), wykonywaliśmy eksperymenty z zakresu fizyki, robiliśmy serwetniki i ozdabialiśmy kubeczki, uczyliśmy się tradycyjnych tańców tureckich, tańczyliśmy zumbę. Było też spotkanie, podczas którego degustowaliśmy tureckie potrawy i przysmaki.
Stambuł - miasto na dwóch kontynentach
Był też czas na zwiedzanie Stambułu. Popłynęliśmy na wyspę położoną na Morzu Czarnym, u wejścia do Cieśniny Bosfor, gdzie znajduje się Wieża Leonarda – latarnia morska, potem odbyliśmy kilkugodzinny rejs statkiem po Bosforze, podziwiając panoramę miasta, piękną architekturę położonych wzdłuż brzegu pałaców oraz gigantyczny most łączący europejską i azjatycką część miasta. Cały przedostatni dzień spędziliśmy w europejskiej części miasta, pamiętającej czasy Cesarstwa Rzymskiego – przewodnik zaprowadził nas do słynnego Błękitnego Meczetu, tylko częściowo dostępnego dla turystów oraz sąsiadującej z nim przepięknej bazyliki Hagia Sofia, która w przeszłości była świątynią chrześcijańską, obecnie zaś stanowi muzeum. Zobaczyliśmy też starożytną Cysternę Bazyliki - niezwykły, przypominający pałac, podziemny zbiornik wody. Pięć dni to zdecydowanie za mało, by zobaczyć cały 20-milionowy Stambuł, jednak wystarczająco dużo, by się nim zachwycić i zapragnąć do niego wrócić.
Relacja i zdjęcia SP w Gójsku (więcej zdjęć na profilu FB Szkoły Podstawowej w Gójsku)
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu ekstrasierpc.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz