Zamknij

Koleje Mazowieckie oszczędzają energię trakcyjną dzięki SENSUM

IP KM 22:43, 22.07.2025 Aktualizacja: 22:44, 22.07.2025
Skomentuj fot. KM fot. KM

 

PGE Energetyka Kolejowa i Koleje Mazowieckie podpisały umowę na wdrożenie SENSUM – nowoczesnego narzędzia do ecodrivingu w transporcie szynowym. Rozwiązanie pomaga optymalizować sposób prowadzenia pociągów i oszczędzać energię niezbędną do ich napędzania.

Koleje Mazowieckie wdrożyły aplikację SENSUM, która wspiera bardziej płynny i oszczędny styl jazdy, przekładający się nie tylko na efektywność energetyczną, ale również na wyższy komfort podróży dla pasażerów. Według szacunków, w pierwszym roku użytkowania, SENSUM pozwoli na oszczędności przekraczające nawet 22 GWh. Koleje Mazowieckie są pierwszym przewoźnikiem, który zdecydował się na korzystanie z tej aplikacji.

- Koleje Mazowieckie są liderem, jeśli chodzi o wdrażanie proekologicznych rozwiązań. W poprzednim roku podpisaliśmy kontrakt z PGE Energetyka Kolejowa na zakup energii elektrycznej trakcyjnej, która docelowo w całości będzie pochodziła z odnawialnych źródeł. Inwestujemy także w zakup kolejnych nowoczesnych i ekologicznych pojazdów szynowych. Docelowo planujemy zakup do 101 szt. Na 90 pojazdów mamy już podpisane umowy - podkreśla Robert Stępień, prezes zarządu, dyrektor generalny Kolei Mazowieckich.

Zielona transformacja kolei

SENSUM, rozwijany przez PGE Energetyka Kolejowa we współpracy z PGE Systemy i spółką REDS, jest systemem informatycznym, pozwalającym skutecznie zmniejszyć zużycie energii, znacząco obniżyć koszty i ślad węglowy. Rozwiązanie, które zostało zainicjowane w ramach Centrum Efektywności Energetycznej Kolei, zbiera i analizuje dane (Big Data) dotyczące pokonywanej trasy, dokonuje w czasie rzeczywistym obliczeń i na ich podstawie przekazuje maszyniście wskazówki, jak prowadzić pociąg, aby punktualnie i bezpiecznie dotrzeć do celu, wykorzystując do tego jak najmniejszą ilość energii.

- Wdrożenie SENSUM w Kolejach Mazowieckich to ważny krok w stronę transformacji energetycznej polskiej kolei. Cieszymy się, że nasze rozwiązanie wspiera jednego
z największych przewoźników kolejowych w kraju, zapewniając większą efektywność energetyczną i realne oszczędności. To przykład wykorzystania nowoczesnych technologii na rzecz rozwoju zrównoważonego transportu publicznego – mówi Mateusz Sławiński, prezes zarządu PGE Energetyka Kolejowa.

„Szósty zmysł maszynisty”

SENSUM przed wprowadzeniem na rynek przeszło ponad 10 tys. godzin testów, w trakcie których pięciu przewoźników przejechało z użyciem systemu ok. 600 tys. km. Podczas przejazdów zaoszczędzono ponad 300 MWh energii elektrycznej, co oznacza 8,5% oszczędności. Wnioski z wielu godzin przejazdów testowych pozwoliły dostosować rozwiązanie do potrzeb i wymagań maszynistów.

- Testy prowadzone przez naszych maszynistów potwierdziły skuteczność działania oprogramowania SENSUM. Cieszę się, że jesteśmy pierwszym przewoźnikiem, który wprowadza ten system na stałe. W codziennej służbie za nastawnikiem to rozwiązanie cieszy się dużą popularnością. Pełni rolę „szóstego zmysłu” maszynisty, co umożliwia bardziej płynną jazdę, a w konsekwencji wpływa na zmniejszenie zużycia energii przez pojazdy – zapewnia Czesław Sulima, członek zarządu, dyrektor eksploatacyjny Kolei Mazowieckich.

Maszyniści zyskali nowoczesne narzędzie, które poprawia ich świadomość sytuacyjną, co z kolei przekłada się na płynność jazdy i punktualność. Dla pasażerów oznacza to większy komfort podróży oraz możliwość korzystania z ekologicznych przejazdów, co nawiązuje do idei coraz bardziej popularnej zrównoważonej turystyki.

Umowa na użytkowanie SENSUM wpisuje się w realizację, koordynowanego przez PGE Energetyka Kolejowa, programu Zielona Kolej®, którego Koleje Mazowieckie są aktywnym uczestnikiem. To wspólna inicjatywa polskiej branży kolejowej skupiona w Centrum Efektywności Energetycznej Kolei. Jej celem jest transformacja sektora kolejowego w kierunku pełnej neutralności klimatycznej.

System SENSUM skierowany jest obecnie do przewoźników pasażerskich. PGE Energetyka Kolejowa wraz z PGE Systemy i spółką REDS, pracują nad dostosowaniem go dla przewoźników towarowych.

(IP KM)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%