Na początku listopada do Stacji Muzeum w Warszawie trafiła niezwykła ekspozycja - kabina maszynisty z popularnej na polskich torach jednostki EN57. Przekazana przez Koleje Mazowieckie kabina z pojazdu EN57-935 będzie pełnić rolę nowoczesnego symulatora. To kolejny krok w stronę przybliżania odwiedzającym pracy maszynistów i historii polskiego transportu kolejowego.
Jak doszło do przekazania kabiny?
Prace nad adaptacją kabiny maszynisty rozpoczęły się już w sierpniu tego roku, gdy sekcja Kolei Mazowieckich w Tłuszczu rozpoczęła przygotowania do odcięcia kabiny od reszty pojazdu. Aby zapewnić bezpieczeństwo oraz estetykę ekspozycji, przeprowadzono szereg prac adaptacyjnych: zamontowano ścianę tylną w miejscu odcięcia, zbudowano konstrukcję wspierającą, a także odnowiono zewnętrzną malaturę kabiny. Pojazd, z którego pochodzi kabina, wyprodukowany został w 1973 roku w Państwowej Fabryce Wagonów we Wrocławiu, a przez ostatnie lata obsługiwał m.in. połączenia na trasie Warszawa – Sochaczew.
Symulator EN57 – nowa atrakcja dla zwiedzających
Stacja Muzeum planuje wykorzystać kabinę jako symulator EN57, który pozwoli odwiedzającym doświadczyć pracy maszynisty. Dzięki wsparciu finansowemu PKP S.A., symulator zostanie wkrótce uruchomiony i udostępniony publiczności. Będzie to już drugi symulator w muzeum – pierwszym jest Symulator Lokomotywy Elektrycznej EU07, cieszący się dużym zainteresowaniem wśród miłośników kolei.
Edukacja i współpraca Kolei Mazowieckich z placówkami oświatowymi
To nie pierwszy raz, gdy Koleje Mazowieckie przekazują elementy infrastruktury kolejowej na potrzeby edukacyjne. W 2022 roku kabina EN57-1935 trafiła do Zespołu Szkół im. Stanisława Staszica w Małkini Górnej. Dzięki niej uczniowie mogą na co dzień poznawać tajniki pracy na kolei i przygotowywać się do zawodów technicznych. Placówka ta jest jedną z kilku, z którymi Koleje Mazowieckie nawiązały współpracę w zakresie patronatu nad klasami kolejowymi.
Przekazanie kabiny z jednostki EN57-935 do Stacji Muzeum stanowi doskonały przykład wykorzystania wycofywanego taboru kolejowego w celach edukacyjnych i kulturalnych. Dzięki takim inicjatywom możliwe jest nie tylko zachowanie historycznych elementów kolei, lecz także popularyzacja pracy maszynisty i historii polskiego transportu kolejowego wśród nowych pokoleń.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz