Zamknij
REKLAMA

2664
View this post on Instagram

Aż do końca lat 70, a czasem dłużej makatki stanowiły jeden z najważniejszych elementów wystroju każdej kuchni. W domach wiejskich zagościły po I wojnie światowej. Umieszczano najczęściej w kuchniach, w centralnych miejscach – nad stołem, kuchnią, przy szufladach i półkach na naczynia, w taki sposób, by widoczne były zaraz po wejściu. Gospodynie zwracały szczególną uwagę na to, by izba kuchenna wyglądała schludnie i czysto. Wszak to tam wspólnie jedzono i myto się, przesiadywano w dni powszednie i świąteczne, a także przyjmowano sąsiadów. Na rosnącą popularność makatek wpływ miała niezbyt wysoka cena, ich niezaprzeczalne walory estetyczne, a także fakt, że stanowiły pewną ochronę dla ścian. Surowcem na makatki były zwykle płócienne, białe tkaniny. Ich krawędzie podwijano i obszywano białą, bądź kolorową nitką, wykorzystując do tego nieraz ozdobny ścieg. Ich najważniejszy element stanowiły jednak przede wszystkim obrazki. Mocno uproszczone, spłaszczone, pozbawione perspektywy odwzorowania ludzi, zwierząt, kwiatów i przedmiotów nadrukowywano, bądź wyszywano ręcznie. Nie mniej ważny był też tekst. Zamieszczano na nich sentencje zaczerpnięte z tradycji ustnej, religii, a także literatury, np. „Gdzie miłość tam zgoda”, „Czystość jest ozdobą domu”, „Miłość i zgoda – domu ozdoba”, „Głos matki to głos Boga”, „Kto w czas rano wstaje temu Bóg daje”, „Szczęśliwy ten, kto przeżył miłości sen”, „Świeża woda humoru doda”, „Pilne ręce twarz wesoła,/ Sieje szczęście dookoła”, „Gdzie miłość i zgoda panuje, tam szczęście swe gniazdo buduje”, „W pracy i pilności doczekasz się radości”, czy „Każda żona tym się chlubi gdy gotuje co mąż lubi”. #muzeumwsimazowieckiej #skansen #skansenwsierpcu #wnętrza #design #dawnawieś #wieś #sierpc #dom

A post shared by Muzeum Wsi Mazowieckiej (@muzeum.wsi.mazowieckiej) on


komentarz (0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz