Zamknij

Rusz z Miejsca - inne podejście do nauczania

22:09, 26.08.2019 opr. red. Aktualizacja: 14:53, 28.08.2019
Skomentuj

Anna Andrzejewska, Emilia Gronczewska, Kamila Kucińska, Kamila Kwaśniewska, Anna Obrębska, Julia Rypińska - uczennice ze Szkoły Podstawowej w Goleszynie oddział w Susku uczestniczyły w dwóch ogólnopolskich projektach i konkursach dotyczących rozwijania postaw przedsiębiorczych. W obu zdobyły główne nagrody.


 

Młodzi przedsiębiorczy

Projekt „Młodzi przedsiębiorczy” organizowany był przez Centrum Edukacji Obywatelskiej. Przez cały rok zespół „Rusz z Miejsca” pod kierownictwem Joanny Urbańskiej pracował, wykonując zadania umieszczane co miesiąc na platformie internetowej.

- Miałyśmy możliwość wykorzystania zagadnień z zakresu przedsiębiorczości i ekonomii w praktycznych działaniach. Program kształtuje bowiem takie umiejętności i postawy jak: kreatywność, innowacyjność, podejmowanie ryzyka, planowanie i skuteczną realizację przedsięwzięć – powiedziała Joanna Urbańska

Wyróżniono dwanaście najlepszych zespołów z całego kraju, w tym suski zespół „Rusz z miejsca”, który zaprezentował swój pomysł na biznes podczas ogólnopolskiej prezentacji najlepszych projektów uczniowskich w siedzibie ING Banku Śląskiego w Katowicach, a także podczas obchodów 25–lecia CEO w Arkadach Kubickiego Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie.


 

Ekologiczne drogi

Drugim projektem był „Starter Weekend”, zorganizowany przez Digital University, we współpracy z Narodowym Bankiem Polskim. Starter Weekend to niezwykle inspirujące i mądre warsztaty, prowadzone przez dwa dni przez praktyków na 38 piętrze Warsaw Spire.

- Także tu nasz start–up zyskał największe uznanie. Zespół uczennic ze szkoły podstawowej z Suska pokonał nawet zespoły ze szkół średnich. Zdobyłyśmy pierwsze miejsce. Nagrodą był wyjazd do Zurychu. Kilka intensywnych dni w stolicy Szwajcarii na długo zapadną w pamięci dziewczyn – powiedziała Joanna Urbańska.

Zespół postanowił odpowiedzieć na lokalne potrzeby. Wzięto pod uwagę słabą jakość dróg dojazdowych do domów uczennic, bliskość petrochemii w Płocku i składowiska odpadów w Rachocinie. Dziewczęta wspólnie z nauczycielką zaplanowały nowoczesny model biznesowy, w sposób drobiazgowy i szczegółowy cały wieloletni biznesplan, analizy SWAT, analizy rynku, itp. na produkcję innowacyjnych ekologicznych dróg. Postawiły na współpracę między Orlen Asfalt, Płockim Parkiem Przemysłowo Technologicznym, Politechniką Warszawską, składowiskiem odpadów w Rachocinie, Starostą Sierpeckim i lokalną firmą budowlaną Budomex. Dotację zespół zaplanował otrzymać ze środków Unii Europejskiej B+R badania + rozwój.

- Niemal rok temu opracowałyśmy projekt na biznes, który zmniejszałby koszty produkcji dróg, wpłynąłby na ich trwałość i zredukował ilość odpadów na składowiskach, poprzez wykorzystanie odpadów, w szczególności zużytych opon. Dyskutowałyśmy pół roku temu z prezesem Płockiego Parku Technologicznego w Płocku, który już wtedy wskazywał na wagę i znaczenie naszego pomysłu, jako bardzo ciekawy i godny wnikliwej analizy. Starosta Mariusz Turalski, który zawsze wspiera wszelkie nasze działania związane z edukacją, dał nam zielone światło, mówiąc, że takie drogi kładłby w swoim powiecie jako pilotażowe – mówi nauczycielka

Okazuje się, że pół roku po rozmowach z prezesem Płockiego Parku Przemysłowo Technologicznego, Orlen Asfalt zaczyna realizować program badawczy dotyczący modernizacji dróg poprzez ich modyfikację polimerami.

Pod kierunkiem nauczyciela (co prawda chemii/fizyki/biologii) uczennice szkoły podstawowej mają tę samą koncepcję na przyszłość dróg, co najwięksi giganci w Polsce: Budimex, Orlen Asfalt, LOTOS, którzy zaczynają prace B+R nad drogami z polimerów.


 

Można uczyć inaczej

Wypowiedź Joanny Urbańskiej:

Takich działań moim zdaniem powinna uczyć dzisiejsza szkoła. Powinniśmy uskrzydlać naszych uczniów, dawać poczucie sprawstwa, wpływu na otaczający nas świat, mobilizować do nieszablonowego myślenia, ponad przeciętnością. Musimy im dawać wiarę, że mogą bardzo wiele, że bardzo wiele zależy od nich i mogą mieć realny wpływ na otaczający ich świat. Przede wszystkim jednak potrzebują pewności siebie, wiary w swoje możliwości, okazji do realizacji swojego potencjału. Potrzebują poczucia bezpieczeństwa, dobrych i swobodnych relacji z nauczycielem, by nie bały się popełniać błędów (bo wtedy wszystko stracone). Potrzebują umieć myśleć i działać elastycznie, zależnie od sytuacji, radzić sobie z różnorodnymi wyzwaniami. Powinni uwierzyć, że niemal każdej umiejętności można się nauczyć, wystarczy tylko chcieć, być zdeterminowanym i pracowitym.

Czy jestem specjalistką od branży budowlanej? Czy prowadzę zajęcia z doradztwa zawodowego lub przedsiębiorczości? Czy prowadzę swój własny biznes? Czy opracowywałam kiedyś biznesplan? Na wszystkie te pytania odpowiedź brzmi: NIE

A jednak zaczynając pracę z moimi uczennicami, potrafiłam nie patrzeć na wszystkie te moje ograniczenia. Wierzyłam w siebie, że przecież mogę zdobyć nowe kompetencje. Co najważniejsze, pokazałam moim uczennicom, że ja też mogę uczyć się razem z nimi, wielu rzeczy nie wiedzieć i uczyć się także od nich. To była fascynująca i ekscytująca przygoda.

Podsumowując, już od kilkunastu lat najważniejsza jest dla mnie „ praca poza klasą”, gdzie razem wyczyniamy takie cuda, jak te tu opisane . Zajmuje mi to przynajmniej drugie tyle czasu co standardowa praca w klasie (która przecież też staram się, by była fascynującą przygodą, a nie tylko koniecznością), ale uważam ten czas za najważniejszy dla uczniów, dla ich przyszłego radzenia sobie w życiu.

(opr. red.)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%