Zamknij

Polska umacnia swoją pozycję na rynku wołowiny!

16:23, 12.07.2024 IP, I lowe krowe Aktualizacja: 16:24, 12.07.2024
Skomentuj zdjęcie ilustracyjne, fot. pixabay.com zdjęcie ilustracyjne, fot. pixabay.com

W 2023 roku Polska, będąc drugim co do wielkości eksporterem mięsa wołowego w Unii Europejskiej oraz trzecim unijnym eksporterem do krajów spoza UE, zanotowała przychody z eksportu w wysokości 2,2 miliarda euro.

 

 

Główne rynki zbytu w Unii Europejskiej

Ponad 80% polskiego eksportu wołowiny trafiło na rynek Unii Europejskiej. Głównymi odbiorcami były Włochy, Niemcy i Niderlandy. Eksport obejmował zarówno zwierzęta żywe, jak i wołowinę świeżą, schłodzoną, mrożoną  oraz produkty przetworzone. Eksport mięsa wołowego stanowi prawie 5% wartości całego eksportu sektora rolno-spożywczego.

- Z danych Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa wynika, że w Unii Europejskiej od roku 2017, na skutek m.in. wysokich kosztów produkcji bydła i spadającego spożycia wołowiny, ma miejsce tendencja do redukcji pogłowia. W czerwcu 2023 r. spadek liczebności bydła notowany był u wszystkich czołowych producentów wołowiny – mówi Jerzy Wierzbicki, Prezes Polskiego Zrzeszenia Producentów Bydła Mięsnego. Według wstępnych danych Komisji Europejskiej w całym 2023 r. produkcja wołowiny w UE zmniejszyła się o 3%, do 6,5 mln ton.

-To niewątpliwie szansa dla polskich hodowców i tylko od nas zależy, czy ją wykorzystamy - podkreśla Jerzy Wierzbicki, prezes PZPBM.

Nowe możliwości biznesowe - Misja: Kazachstan

W dniach 27-31 maja 2024 roku, Janusz Wojciechowski, Komisarz UE ds. Rolnictwa, przewodniczył misji wysokiego szczebla do Kazachstanu. Misja miała na celu wzmocnienie obecności unijnych produktów rolno-spożywczych w Kazachstanie oraz zbadanie nowych możliwości biznesowych w Azji Centralnej. Delegacja złożona z 40 przedstawicieli unijnego sektora rolno-spożywczego wzięła udział w targach InterFood Astana, prezentując swoje produkty i nawiązując kontakty handlowe. - Kazachstan jest obecnie postrzegany jako kluczowy partner UE, zwłaszcza w świetle zmian geopolitycznych po agresji Rosji na Ukrainę. Także z naszego punktu widzenia jest to bardzo atrakcyjny partner, którego namawiamy od dawna do nawiązania relacji handlowych i dopuszczenia polskiej wołowiny na ten 20-milionowy rynek – mówił uczestnik misji do Kazachstanu Jacek Zarzecki, prezes Polskiego Związku Hodowców i Producentów Bydła Mięsnego.

Strategia, która się opłaca

W ostatnich latach Polska z sukcesem otworzyła rynki w Turcji, Wietnamie, Algierii oraz Chinach, co stworzyło nowe możliwości eksportowe dla polskich producentów wołowiny. Hodowcy aktywnie wspierają polskie służby weterynaryjne w uzgadnianiu wzorów świadectw weterynaryjnych. Z Funduszu Promocji Mięsa Wołowego, na który zrzucają się wszyscy hodowcy bydła mięsnego, finansowane były wizyty tureckich i wietnamskich służb weterynaryjnych.

Polski sektor wołowiny inwestuje w promocję swoich produktów, co przynosi wymierne korzyści. Każdy 1% wzrost ceny za kilogram żywca wołowego przekłada się na 1000% zwrotu z inwestycji hodowcy w Fundusz Promocji Mięsa Wołowego.

 

(IP, I lowe krowe)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%