W 2023 roku Polska, będąc drugim co do wielkości eksporterem mięsa wołowego w Unii Europejskiej oraz trzecim unijnym eksporterem do krajów spoza UE, zanotowała przychody z eksportu w wysokości 2,2 miliarda euro.
Główne rynki zbytu w Unii Europejskiej
Ponad 80% polskiego eksportu wołowiny trafiło na rynek Unii Europejskiej. Głównymi odbiorcami były Włochy, Niemcy i Niderlandy. Eksport obejmował zarówno zwierzęta żywe, jak i wołowinę świeżą, schłodzoną, mrożoną oraz produkty przetworzone. Eksport mięsa wołowego stanowi prawie 5% wartości całego eksportu sektora rolno-spożywczego.
- Z danych Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa wynika, że w Unii Europejskiej od roku 2017, na skutek m.in. wysokich kosztów produkcji bydła i spadającego spożycia wołowiny, ma miejsce tendencja do redukcji pogłowia. W czerwcu 2023 r. spadek liczebności bydła notowany był u wszystkich czołowych producentów wołowiny – mówi Jerzy Wierzbicki, Prezes Polskiego Zrzeszenia Producentów Bydła Mięsnego. Według wstępnych danych Komisji Europejskiej w całym 2023 r. produkcja wołowiny w UE zmniejszyła się o 3%, do 6,5 mln ton.
-To niewątpliwie szansa dla polskich hodowców i tylko od nas zależy, czy ją wykorzystamy - podkreśla Jerzy Wierzbicki, prezes PZPBM.
Nowe możliwości biznesowe - Misja: Kazachstan
W dniach 27-31 maja 2024 roku, Janusz Wojciechowski, Komisarz UE ds. Rolnictwa, przewodniczył misji wysokiego szczebla do Kazachstanu. Misja miała na celu wzmocnienie obecności unijnych produktów rolno-spożywczych w Kazachstanie oraz zbadanie nowych możliwości biznesowych w Azji Centralnej. Delegacja złożona z 40 przedstawicieli unijnego sektora rolno-spożywczego wzięła udział w targach InterFood Astana, prezentując swoje produkty i nawiązując kontakty handlowe. - Kazachstan jest obecnie postrzegany jako kluczowy partner UE, zwłaszcza w świetle zmian geopolitycznych po agresji Rosji na Ukrainę. Także z naszego punktu widzenia jest to bardzo atrakcyjny partner, którego namawiamy od dawna do nawiązania relacji handlowych i dopuszczenia polskiej wołowiny na ten 20-milionowy rynek – mówił uczestnik misji do Kazachstanu Jacek Zarzecki, prezes Polskiego Związku Hodowców i Producentów Bydła Mięsnego.
Strategia, która się opłaca
W ostatnich latach Polska z sukcesem otworzyła rynki w Turcji, Wietnamie, Algierii oraz Chinach, co stworzyło nowe możliwości eksportowe dla polskich producentów wołowiny. Hodowcy aktywnie wspierają polskie służby weterynaryjne w uzgadnianiu wzorów świadectw weterynaryjnych. Z Funduszu Promocji Mięsa Wołowego, na który zrzucają się wszyscy hodowcy bydła mięsnego, finansowane były wizyty tureckich i wietnamskich służb weterynaryjnych.
Polski sektor wołowiny inwestuje w promocję swoich produktów, co przynosi wymierne korzyści. Każdy 1% wzrost ceny za kilogram żywca wołowego przekłada się na 1000% zwrotu z inwestycji hodowcy w Fundusz Promocji Mięsa Wołowego.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz